Training | Weerbaarheid | Verbale en non-verbale agressie
De training werken aan weerbaarheid bij omgaan met verbale en non-verbale agressie is gericht op het vergroten van de persoonlijke weerbaarheid, het herkennen, voorkomen, benoemen en ombuigen van agressie en ongewenst gedrag.
17% van de werknemers (Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 in vogelvlucht) heeft te maken met ongewenste omgangsvormen en ruim 50% van het personeel in de retail, de zorg, het onderwijs en het mkb heeft te maken met agressie en ongewenst gedrag. En dit percentage stijgt ieder jaar!
Wat leveren onze trainingen op?
- Medewerkers en collega's die mentaal en fysiek veerkrachtig zijn en met uitdagingen, stress, veranderingen en tegenslagen op de werkvloer om kunnen gaan.
- Een weerbare medewerker en collega voelt zich en presteert beter, ook tijdens uitdagingen.
- Als organisatie ben je beter voorbereid op uitdagingen, wat uitval van personeel kan voorkomen.
- Medewerkers en collega's kunnen beter omgaan met bijvoorbeeld reorganisaties, veranderende werkdruk of externe stressfactoren.
- Weerbaarheid helpt bij het effectief samenwerken, zelfs in uitdagende situaties met collega's of klanten.
- Minder ziekteverzuim en uitval en lagere kosten.
Het is uiteindelijk goed gegaan, maar heb ik het ook goed gedaan?
Inhoud van de training weerbaarheid bij verbale en non-verbale agressie:
- Wat is weerbaarheid en veerkrachtig zijn?
- Weerbaarheid en jouw persoonlijke waarden.
- Stress reactie en ademhaling.
- Inzicht krijgen in je eigen gedrag.
- Herkennen van agressie en geweld d.m.v. praktijksituaties.
- Omgaan met A-B-C-D gedrag van klanten.
- Toepassen van verschillende interventiemethodes.
- Huisregels en wetgeving.
- Melden, registreren en analyseren van incidenten.
- Arbo en nazorg verlenen.
Wat anderen bedrijven zeggen over onze trainingen sociale veiligheid
BIDDINGHUIZEN
Door een prettige samenwerking hebben Jan Schuurhuis van Albert Heijn Biddinghuizen en Andy Bierlee een interactieve training klantbenadering 'Hoe omgaan met agressie en geweld' opgezet. Door het veranderende gedrag, in de huidige maatschappij en in veel voorkomende situaties, vond Jan Schuurhuis van de Albert Heijn in Biddinghuizen het tijd om zijn managers en teamleiders hier in te trainen.
In Andy Bierlee uit Dronten vond hij een ervaren docent en trainer op het gebied van sociale veiligheid. In goed overleg heeft Andy een op maat gemaakte training voor de managers en teamleiders in elkaar gezet. Hierbij is ingegaan op het (her)kennen van (ongewenst) gedrag, zowel verbaal als non-verbaal. Hoe herken je gedragsvormen en hoe kan of wil je hier mee om gaan. Ook zijn de teamleiders getraind d.m.v. rollenspelen met een collega van Andy.
"Door mogelijke situaties na te spelen heb ik ervaren hoe ik reageer, of de persoon tegenover mij verandert door mijn reactie. Deze training gaat mij wel helpen om nog beter te kunnen reageren en de klant te kunnen helpen waar nodig. Ook echt ongewenst gedrag durf ik hierdoor makkelijker te benaderen" aldus 1 van de teamleiders. De samenwerking van beide bedrijven is wederzijds goed bevallen en nodigt uit voor herhaling of een verdiepende training in de toekomst. Alle 20 deelnemers hebben een bewijs van deelname ontvangen.

WIERDEN
Jumbo Brinkman Wierden heeft recent via het bedrijf Rosec Security BV twee trainingsavonden over het onderwerp veiligheid gegeven.
Andy Bierlee heeft op verzoek van Rosec Security BV deze uitgevoerd.
Omdat wij helaas merken dat de verbale en non-verbale agressie en het aantal winkeldiefstallen door klanten toeneemt vonden wij het nodig om ons personeel te trainen in deze onderwerpen.
Vooraf heeft Andy eerst persoonlijk contact opgenomen met mij om te vragen wat mijn exacte wensen waren en hierop de training aangepast.
Zo werd er extra aandacht en tijd besteed aan termen als visitatie, aanhouden na diefstal op heterdaad en herkennen en handelen bij agressie in de supermarkt.
Het was een aangename training, waarin niet alleen de theorie behandeld werd, maar er ook voorbeelden uit de praktijk werden beoefend en geëvalueerd.
Hierin functioneerde Andy als acteur. Voorbeelden en vragen van collega’s werden terplekke doorgenomen en zo hield iedereen zijn aandacht erbij en bleef de training interessant voor iedereen.
Ik ben dan ook zeer tevreden over het resultaat en zou het ook prettig vinden als Andy de volgende trainingen ook bij ons zou kunnen komen geven. Een echtte aanrader, omdat Andy zijn kennis en ervaring als docent mbo op de juiste manier inzet.
Nogmaals bedankt!
Carolien Mensink
Filiaal manager
Jumbo Brinkman Wierden
